Vill tipsa om en hemsida där man kan göra små tecknade filmer helt gratis! Sidan heter goanimate och du skapar enkelt en inloggning första gången. Därefter kan man välja mellan olika mallar och snabbt tillverka en egen film. Man kan även välja att göra en film från scratch. Du spelar antingen in ljud eller så skriver du in text och låter programmet generera en röst. Man kan välja bland olika språk (till och med svenska!), samt att du kan välja om det ska vara en manlig eller kvinnlig röst.

Jag jobbade med detta med mina nya elever som läser engelska 5. Uppgiften gick ut på att skriva manus till en arbetsintervju. Därefter övade de på att säga sina repliker och till sist fick de skapa konton på goanimate.com och göra en liten film där de spelade in sina röster.

Det blev riktigt fina resultat och eleverna tyckte att det var roligt att göra filmerna. Jag har använt den här uppgiften tidigare, men då har eleverna endast fått spela in sina röster med datorns ljudisnpelare. Att nu kunna få en hel film som slutresultat gav uppgiften ytterligare en dimension.


Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Om mig

    Jag heter Åsa Lagerlund och jag arbetar på Yrkesgymnasiet i Örebro. Jag undervisar i svenska och engelska. Höstterminen 2013 blev jag utnämnd till förstelärare och ett av mina ansvarsområden som sådan kommer att vara att öka användningen av IKT på vår skola. Denna hemsida och blogg är ett av de redskap jag använder mig av för att dela med mig av mitt arbete till mina kolleger.

    Archives

    September 2013

    Categories

    All
    Engelska
    Film
    Hjälpredor
    Hörförståelse
    Länkar
    Tips