Eftersom jag jobbar på en skola med lärlingsinriktning så befinner sig mina elever ofta ute på en APL-plats. Vi har sedan tidigare haft en APL-pärm där eleverna ska fylla i vad de har gjort under dagen. Detta har fungerat sådär. Pärmen har försvunnit, papprena har tagit slut, ingen penna... Ja ni förstår.

Vi på skolan tycker ändå att APL-loggen är viktig så vi har därför tänkt uppgradera detta arbete en smula. Från och med nu kör vi därmed på en digital APL-logg i form av en blogg! Tanken är at eleven minst en gång i veckan ska skiva ett inlägg om vad som har hänt på APL-platsen. Vilka moment man har jobbat med, hur det har gått osv.
 
Vi har också tänkt att vissa veckor ska inläggen vara styrda. Ena veckan kanske det handlar om arbetsmiljö och ergonomi, en annan vecka ska eleverna skriva om vilka matematikkunskaper som behövs för att klara av yrket. Eller psykosocial arbetsmiljö, hållbar utveckling, engelska i yrket... Fantasin kan flöda fritt!

Nedan hittar ni en instruktionsfilm om hur man gör när man startar en blogg. Filmen har jag gjort med screencast-o-matic. Jag gjorde tre separata inspelningar som jag sedan sammanfogade i moviemaker. Håll till godo!



Leave a Reply.

    Om mig

    Jag heter Åsa Lagerlund och jag arbetar på Yrkesgymnasiet i Örebro. Jag undervisar i svenska och engelska. Höstterminen 2013 blev jag utnämnd till förstelärare och ett av mina ansvarsområden som sådan kommer att vara att öka användningen av IKT på vår skola. Denna hemsida och blogg är ett av de redskap jag använder mig av för att dela med mig av mitt arbete till mina kolleger.

    Archives

    September 2013

    Categories

    All
    Engelska
    Film
    Hjälpredor
    Hörförståelse
    Länkar
    Tips